نوشته‌ها
لیست نوشته ها
جستجو

سه‌شنبه - ۲۴ خرداد ۱۳۹۰

صداهای درهم«صداهای درهم» نمایش‌نامه‌ای‌ست از «جویس کرول اوتس،» نویسنده‌ی پرآوازه‌ی امریکایی، که با ترجمه‌ی «کتایون حسین‌زاده» به بازار آمده است. نمایش‌نامه‌ای در نه پرده، و با سه کاراکتر: «فرانک کالیگ،» «امیلی گالیک،» و صدای یک مرد. در پرده‌های ابتدایی موضوع نمایش به وضوح مشخص نیست و خواننده در سردرگمی به سر می‌برد. فرانک و امیلی ـ اهل و ساکن لیک‌پوینتِ نیوجرسی ـ در «وضعیتی ناراحت روی صندلی‌های راحت و باب روز» نشسته‌اند و یک گروه فیلم‌برداری آماده می‌شود که تصاویر گفت‌وگو با آن‌ها را ضبط کند. آن‌ها مضطرب و دست‌پاچه‌اند و می‌کوشند به‌طور دقیق به سئوالاتی که «صدا» از  آن‌ها می‌پرسد پاسخ دهند.

با پیش‌رفت موضوع، اندک اندک، تکه‌های یک جنایت از خلال گفت‌وگوی دو طرفه‌ی صدا و زن و شوهر میان‌سال سربرمی‌آورند و در می‌یابیم که «کارل کالیگ،» فرزند بیست و دو ساله‌ی این زوج، «ادیت کامینسکی،» دخترکی ۱۴ ساله، را به طرز وحشت‌ناکی به قتل رسانده، و یا دست‌کم متهم به این قتل، است. صدا با بیان شواهد و ادله‌ی یافته‌شده در صحنه‌ی جرم ـ اعم از خون، مو، منی و DNA – کارل را قاتل ادیت می‌داند و سعی دارد به سبک برنامه‌های تله‌ویزیونی شبکه‌های امریکایی به ریشه‌یابی این جنایت بپردازد. در مقابل، امیلی و فرانک مصرانه معتقدند که قتل کار پسر آن‌ها نیست و قاتل از نبود آن‌ها در خانه استفاده کرده و جسد را به زیرزمین آن‌ها انتقال داده است. آن‌ها می‌گویند آثار یافته‌شده در زیرزمین برای زمانی‌ست که کارل برای کمک به مامورها به آن‌جا رفته بوده و چیزی را اثبات نمی‌کنند.

ابعاد کامل این اتفاق در سراسر نمایش‌نامه پنهان می‌ماند. هرچند، کفه‌ی ترازو به سمت قاتل بودن کارل سنگین است اما سایه‌ای از شک و تردید نیز هم‌واره مخاطب را دنبال می‌کند و به رازآلودی و ابهام متن یاری می‌رساند.

«صداهای درهم» یا «Tone Clusters» درواقع سبکی از موسیقی‌ست که در آن صداهای درهم چند آکورد هم‌زمان شنیده می‌شوند و یک ترکیب مدرن می‌سازند. «صداهای درهم» جویس کرول اوتس را هم می‌توان بازنمودی از جامعه‌ی متکثر امریکا و تضادها و تناقض‌های آن دانست. یک نوع واکاوی این اجتماع درهم و بزرگ.

نویسنده با تاکید مدام بر این موضوع که آدم‌های ماجرا ـ از امیلی و فرانک گرفته تا کارل و حتا ادیت ـ هیچ ویژه‌گی منحصر به فردی ندارند، تلاش می‌کند از آن‌ها کاراکتر و حتا تیپ‌سازی نکند و نشان دهد جای آن‌ها را با هر انسان امریکایی معمولی دیگری می‌توان عوض کرد. اوتس به ریشه‌یابی خشونت می‌پردازد و آن‌را بازنمایی می‌کند. درون‌مایه‌ی نمایش هم دقیقن هم‌این است. نویسنده ما را به تماشای خشونتی می‌برد که زیر پوست امریکا جریان دارد و فقط هر از گاهی خودی نشان می‌دهد. کارل نمونه‌ی بازر یک جوان امریکایی حاشیه‌نشین است، با هم‌آن امیدها و اعتقادها، هم‌آن شادی‌ها و آروزها، و هم‌آن مصایب و ناکامی‌ها. این‌که چه‌طور او به سمت تجاوز به ادیت، قتل،‌ و تکه‌تکه‌کردن جسد دخترک کشیده می‌شود ماجرایی‌ست که نویسنده فقط آن را به ما نمایش می‌دهد و تفکر و قضاوت درباره‌ی آن‌را به عهده‌ی خودمان می‌گذارد. یکی از بزرگ‌ترین مسایل اجتماعی و سیاسی جامعه‌ی روز امریکا هم‌این عصیان‌های ناگهانی نوجوانان و خشونت‌های وحشت‌ناکی که مرتکب می‌شوند. «صداهای درهم» درست روی هم‌این عصیان‌ها انگشت گذاشته است و، درست مثل هر اثر هنری ارزش‌مند دیگر، بدون ارائه‌ی راحل حل فقط فاجعه را گزارش می‌کند.

«صداهای درهم» نمایش‌نامه‌ی بسیار خوش‌خوانی‌ست و می‌توان آن را در یک نشست کوتاه خواند. این کتاب را نشر «نیلا» با بهای ۱۵۰۰ تومان در سال ۱۳۸۹ منتشر کرده است.


::: از «جویس کرول اوتس» در کتابلاگ: معرفی رمان «جانورها.»


امکانات: Next Blog Previous Blog Print Blog Send To Friend Add Blog To Favorite
http://www.ketablog.ir/blogs/blog.php?code=93
نوشته‌های مرتبط

RSS 2.0

javied1364@gmail.com

امکانات
خبرنامه سایت
گزارش‌ها
مطالب سایت
نوشته ها: ۲۸۰
نظرات: ۹۸۳
دنبالکها: ۰
مشاهده صفحات
تعداد کل: ۲۶۲۸۲۹۶ صفحه
مشاهده امروز: ۳۹۶ صفحه
بیشترین مشاهده:
جمعه - ۴ فروردین ۱۳۹۶
تعداد: ۲۶۶۷۴ صفحه
بازدید همزمان
در حال حاضر: ۳ نفر
بیشترین بازدید همزمان:
چهارشنبه - ۱۷ شهریور ۱۳۹۵
تعداد: ۳۶۱ نفر
مراجعه به: