نوشته‌ها
لیست نوشته ها
جستجو

چهارشنبه - ۲۸ دی ۱۳۹۰

هفت پردههفت پرده (فیلم سینمایی)

کارگردان: فرزاد مو‌تمن/  نویسنده: سعید عقیقی

بازی‌گران: فریبرز عرب‌نیا، مهدی احمدی، مانی کسرائیان، شاه‌علی سرخانی، عسل بدیعی، ماهایا پطروسیان، به‌زاد فراهانی، و گل‌شیفته فراهانی

چند روزی‌ست که فیلم سینمایی «هفت پرده،» بی‌سر و صدا، در شبکه‌ی نمایش خانه‌گی توزیع شده است. این حرکت با چراغ خاموش احتمالن به دو دلیل است؛ اول این‌که این فیلم حدود ۱۱ سال مجال اکران نیافت و مانور تبلیغاتی روی انتشار و پخش اثر می‌توانست دوباره حساسیت‌هایی را برانگیزد. دلیل دوم، حضور گل‌شیفته‌ فراهانی‌ست، که لزومی به توضیح بیش‌تر ندارد. فقط می‌توان از سعه‌ی صدر وزارت ارشاد خرسند بود که، به‌رغم همه‌ی محدودیت‌های درست یا نادرست، بالاخره مجوز پخش به این اثر داده است.

«هفت پرده» اولین تجربه‌ی سینمایی فرزاد موتمن در مقام کارگردان به شمار می‌آید. او پس از ساخت این فیلم آثاری مثل «شب‌های روشن،» «باج‌خور،» «صداها،» و «پوپک و مش‌ماشاء‌الله» ساخت و جای‌گاه خود را در سینمای ایران تثبیت کرد. با وجود این، به نظر من او یک کارگردان متوسط است و فراز و نشیب بسیاری در کارهای‌اش داشته است. مثلن، هم‌این «هفت پرده» ـ به دلایلی که خواهم گفت ـ فیلم ضعیفی‌ست، و در عوض فیلم «صداها» یکی از به‌ترین آثار سینمایی ساخته‌شده پس از انقلاب است و می‌توان آن‌را به‌ترین فیلم کارگردان و به‌ترین فیلم‌نامه‌ی سعید عقیقی‌ دانست. با آن‌که اغلب دوست‌داران سینما فرزاد موتمن را با فیلم «شب‌های روشن» می‌شناسند، و این فیلم تحسین‌شده‌ترین ساخته‌ی اوست، به عقیده‌ی من جذابیت این اثر را باید به پای رمان «فئودور داستایفسکی» گذاشت. فقط کسانی که کتاب داستایفسکی را خوانده‌اند و فیلم موتمن را هم دیده‌اند می‌دانند که چه می‌گویم. حساب «پوپک و مش‌ماشاء‌الله» هم که کاملن روشن است! حتا نیازی به تماشای فیلم نیست، از روی اسم‌اش هم می‌توان فهمید که یک کمدی نازل تجاری به سبک فیلم‌فارسی‌ست.

باری، من تقریبن تمام فیلم‌های شاخصی را که به شبکه‌ی سینمای خانه‌گی عرضه می‌شوند می‌خرم و می‌بینم. «هفت پرده» را هم به محض توزیع گرفتم، با این امید که فیلم‌نامه‌ی سعید عقیقی و کارگردانی موتمن، و بازی چند ستاره‌ی شناخته‌شده، لابد فیلم قابل اعتنایی پدید می‌آورد. البته، نمی‌خواهم بگویم این فیلم در حد فاجعه است، خیر، اتفاقن نسبت به فیلم‌های بدنه‌ی مبتذل سینمای ایران فیلم اندیشیده و فاخری‌ست، اما در قیاس با دیگر فیلم‌های فاخر سینما هیچ حرفی برای گفتن ندارد.

کج‌سلیقه‌گی‌هایی که در ابتدا توی ذوق می‌زند ربطی به خود اثر ندارد و به موسسه‌ی «سینمارسانه‌ی آسیا،» پخش‌کننده‌ی اثر، مربوط است. رو و پشت کاور فیلم نوشته شده فرمت آن وی‌سی‌دی است، بعد با ماژیک آن را خط زده‌اند؛ تا وقتی پک را باز نکنید نمی‌فهمید که این اثر روی دی‌وی‌دی عرضه شده است. معلوم نیست چرا در این موسسه‌ی، ظاهرن، عریض و طویل یک نفر پیدا نشده که کاور را چک و این اشتباه فاحش را اصلاح کند. بعد که فیلم آغاز می‌شود، در پروانه‌ی اثر ژانر آن «دفاع مقدس» قید شده، و باز هم معلوم نیست چرا مسئولان وزارت ارشاد و مسئولان تهیه و توزیع فیلم متوجه این خطا نشده‌اند؛ فیلم به هیچ وجه ربطی به موضوع جنگ ندارد. سومین موضوع آزاردهنده به نحوه‌ی درج لوگوی «آسیا» در فیلم مربوط است. این لوگو با خط نستعلیق و با رنگ قرمز خیلی پررنگ و جلب‌توجه‌کننده دائمن روی قسمت پایینی سمت راست صفحه قرار دارد و ضمن این‌که مدام روی اعصاب رژه می‌رود، در قسمت‌هایی از فیلم که زیرنویس فارسی دارد، بخشی از نوشته‌ها را می‌پوشاند.

فیلم در هفت پرده یا هفت اپیزود روایت می‌شود و ماجرای چهار مرد جوان است که هر یک به نحوی درگیر بی‌پولی مفرط‌اند. این چهارمرد به‌شدت نیازمند پول‌اند و وقتی همه‌ی درها را به روی خود بسته می‌بینند تصمیم می‌گیرند به دزدی مسلحانه دست بزنند.

اوج ضعف فیلم‌نامه آن‌جاست که منطق ماجرا از اساس می‌لنگد، و وقتی خانه از پای‌بست ویران است، طبیعی‌ست که دیوار فیلم تا ثریا کج می‌رود. فیلم موفق نمی‌شود سمپاتی مخاطب را نسبت به کاراکترها برانگیزد. به هم‌این دلیل هم‌واره بین بیننده و فیلم فاصله است و نامملوس بودن دنیای فیلم به کسالت و بطالت می‌انجامد. چهار نفر «دوست صمیمی» که با آن‌ها مواجه‌ایم هر یک شغل و جای‌گاه اجتماعی متفاوتی دارند: یکی دانش‌جوی فلسفه، دیگری راننده‌ای حتا بدون ماشین، آن یکی کارمندی دون‌پایه، و چهارمی معلم زبان است. معلوم نیست این‌ها چه‌طور به هم بُر خرده‌اند و هم‌پیاله شده‌اند و چه‌طور یک‌دفعه با هم به خنسی و آخر خط رسیده‌اند؟ عصیان مرد کارمند (با بازی زنده‌نام شاه‌علی سرخانی) تنها مورد باورپذیر بین مشکلات این چهار کاراکتر است. برادر این مرد بیماری‌ست که نیاز فوری به عملی پرهزینه دارد و، از نظر احساسی و منطقی، قانع‌کننده است که او برای تهیه‌ی پول به هر دری بزند، از جمله دزدی. اما دیگران چه؟ کدام معلم زبان برای رسیدن به پول بیش‌تر و تصاحب عشق‌اش، و تازه در حالی‌که پیش‌نهاد شغلی وسوسه‌کننده و پر آب و نان دوست ثروت‌مندش را پیش رو دارد، به سرقت مسلحانه روی می‌آورد؟ کدام دانش‌جوی فلسفه، حتا در اوج بی‌پولی، دم‌خور سه نفر از خود بدبخت‌تر می‌شود و تنها راه نجات را در روی آوردن به سرقت می‌بیند؟ کدام راننده‌ی تنگ‌دستی صرفن برای این‌که از شر غرولند زن‌اش خلاص شود و جواب صاحب نزول‌خور ماشین‌اش را بدهد هفت‌تیر کشی می‌کند؟

از این‌ها گذشته، فیلم پر است از کلیشه و صحنه‌ی بی‌ربط و فکرنشده که فقط نقش آب‌بستن به اثر و رساندن آن به زمان استاندارد یک فیلم سینمایی را دارند. از جمله، صحنه‌ای که ماهایا پطروسیان سوار تاکسی مرد راننده می‌شود یا صحنه‌ای که گل‌شیفته فراهانی در نقش مسخره و متظاهر یک فرشته رو به روی دانش‌جوی فلسفه می‌نشیند. سکانس کشته‌شدن و دفن مرد نزول‌خور هم که دیگر آخر غلو و کلیشه است؛ دستی به مرد می‌خورد و او می‌افتد و می‌میرد، تا برای صد هزارمین بار در تاریخ سینما دزدهای ناشی این دیالوگ را به زبان بیاورند: «قرار ما سرقت بود نه قتل.» (!)

نوع روایت و تلفیق فراواقعیت و واقعیت هم که بدل به مضحکه‌ای از تفاخر شده و بیش از آن‌که فلسفی و روشن‌فکرانه به نظر برسد، فقط تعلیق کاذب به کار تزریق می‌‌کند و منطق آن از اساس می‌لنگد. من اسم این نوع روایت را فقط می‌توانم «پست‌مدرن‌بازی» و «ادای سوررئالیسم را درآوردن» بگذارم.

به عقیده‌ی من تنها ارزش «هفت پرده» تمرینی‌ست که فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان برای رسیدن به اثر غیرخطی و اپیزودیک «صداها» انجام داده‌اند. بدون این تجربه شاید موتمن و عقیقی نمی‌توانستند این تریلر شاخص و جذاب را خلق کنند. هم‌این و بس.


امکانات: Next Blog Previous Blog Blog Comments - 2 Print Blog Send To Friend Add Blog To Favorite
http://www.ketablog.ir/blogs/blog.php?code=155
دیدگاه‌
<< صفحه بعدی ۰۱ صفحه قبلی >>
عبدالحسین
شنبه - ۸ بهمن ۱۳۹۰
سلام خدمت دوستان
نکته ای که برای eli شاید مفید باشد توجه به این مطلب است که چون انگلیسی زبان گسترده ای است ابتدا هدفتان را باید تعیین کنید و بعد سراغ منابع یا احیانا کلاس بروید.
مثلا ممکن است شخصی دانشجوی حقوق باشد و متون در زمینه قراردادهای مرتبط با رشته اش را بخوبی بخواند و تحلیل کند اما در زبان عمومی و مکالمه چندان قوی نباشد و یا کتابهای ادبی را نتواند بخواند.
حتما چارچوب مطالعاتیتان را مشخص کنید وگرنه وقت و انرژیتان تا حدودی هدر میرود
امکانات: Email Website

eli
جمعه - ۳۰ دی ۱۳۹۰
سلام.
من دانشجوی دانشگاه شریف کیش هستم،تمام دروس به زبان انگلیسی بایستی مطالعه شوند ،پس تصمیم گرفتم در فاصله ی بین دو ترم کمی توانایی خود را در خواندن متون و صحبت کردن بالا ببرم.البته سطح انگلیسی بنده متوسط رو به بالاست.امتیاز 5.5 آیلتس آزمون ورودی دانشگاه شریف رو کسب کردم.
خواهشم از شما معرفی کتاب ادبی انگلیسی زبان مناسب با شرایط بنده هست و اینکه از کجا میشه تهیه کرد.
ممنون میشم اگه در اولین فرصت راهنماییم کنین
با سپاس

پاسخ کتابلاگ
دوست عزیز، متاسفانه و با عرض معذرت من تخصصی در زمینه‌ی پرسشی که مطرح کرده‌اید ندارم؛ بنابراین، پاسخ مناسبی هم نمی‌توانم به آن بدهم. امیدوارم اگر کسی این کامنت را می‌خواند و اطلاعاتی درباره‌ی این موضوع دارد، به پرسش شما جواب بدهد.
امکانات: Email Website

ثبت نظر
برای ثبت نظر جدید در ارتباط با نوشته فرم زیر را کامل کنید.
وارد کردن مواردی که با علامت v مشخص شده‌اند الزامی است.
نام: v
Chage Language
پست الکترونیک:
سایت اینترنت:
نظر شما: v
 :artist:  :biggrin:  :bowl:  :cry:  :dizzy:  :mad:  :nono:  :pirate:  :sad:  :shocked:  :sick:  :smile:  :tongue:  :uhh:  :wacko:  :wink:  :yinyang:

نظر خصوصی
در صورت انتخاب این گزینه، نظر بصورت خصوصی ثبت خواهد شد و فقط توسط مدیر سایت قابل مشاهده خواهد بود.
تاییدیه: v
برای تایید اطلاعات فرم متن داخل تصویر را مجددا وارد نمایید.

 
نوشته‌های مرتبط

RSS 2.0

javied1364@gmail.com

تبلیغات
آگهی رایگان کتاب در کتابلاگ
نویسنده‌ها، شاعرها، مترجم‌ها، و ناشر‌های محترم می‌توانند برای تبلیغ رایگان کتاب‌‌های‌شان در کتابلاگ یک نسخه از آن‌ها را به آدرس پستی حسین جاوید بفرستند. عکس جلد و مشخصات کتاب‌های دریافتی به‌مدت ۲۱ روز در ستون‌های تبلیغات نمایش داده خواهد شد. کتابلاگ بیش از پنجاه هزار بازدید ماهانه دارد و دو هزار نفر مشترک فید آن هستند.
برای دریافت آدرس به javied1364@gmail.com  ایمیل بزنید.
امکانات
خبرنامه سایت
گزارش‌ها
مطالب سایت
نوشته ها: ۲۸۰
نظرات: ۹۷۳
دنبالکها: ۰
مشاهده صفحات
تعداد کل: ۱۶۴۹۹۸۶ صفحه
مشاهده امروز: ۱۱۲۸ صفحه
بیشترین مشاهده:
پنج‌شنبه - ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱
تعداد: ۱۱۴۷۷ صفحه
بازدید همزمان
در حال حاضر: ۶ نفر
بیشترین بازدید همزمان:
سه‌شنبه - ۱۴ مرداد ۱۳۹۳
تعداد: ۶۴ نفر
مراجعه به: